Focus en effectief werken

Hoe effectief werk jij? Heb je de juiste focus? Heb je afgelopen week gerealiseerd wat je wilde: de juiste prioriteiten gesteld? Had je alles wat je hebt gedaan ook echt zélf moeten doen, of had een ander dat ook kunnen doen? Ben je tevreden met het resultaat van deze week?

Bij mij was het antwoord op al deze vragen vorige week nee. Sinds ik terug ben van vakantie ben ik enorm aan het treuzelen, uitstellen en doe ik allerlei dingen zelf, die iemand uit mijn team veel beter kan doen. Herkenbaar?

Effectief aan de slag

Effectief en efficiënt werken lukt mij alleen als ik heel duidelijk heb wat mijn doelen zijn en als ik daar gedisciplineerd aan werk.

Op vakantie is het prima om te lummelen, maar daarin blijven hangen, maakt mij heel chagrijnig. Dus: tijd voor een vriendelijke schop onder mijn kont.

Ik deel met je wat mij heeft geholpen om weer lekker aan het werk te gaan:

Behaal doelen door focus vast te stellen

1. Heldere doelen: focus

Focus? Ik was het een beetje kwijt. Omdat ik niet scherp had wat mijn doelen zijn, werd ik reactief: in plaats van het werken aan mijn eigen plan, liet ik me leiden door mijn inbox en vragen van anderen.

Omdat ik geen helder plan had, ging ik een beetje scrollen op het internet en allerlei niet-werk-gerelateerde-klusjes doen.

Ik deed alles een beetje en daardoor niets voluit

​​Resultaten behalen is geen hocus pocus, maar focus focus. Door te visualiseren wat mijn doel voor het komende kwartaal is, heb ik weer helder wat ik wil. 

Wat zijn jouw focusdoelen voor de komende periode?

2. Agenda met een prettig ritme

Omdat ik niet zo helder had wat mijn doelen waren en waaraan ik prioriteit wilde geven, had ik ook geen duidelijke agenda indeling. Ik verloor mijn kostbare tijd aan nutteloos scrollen en onbelangrijke to-do’s afvinken.

Gedisciplineerd werken klinkt voor veel mensen als een gruwel. Toch varen we over het algemeen beter bij routines. Bij mij werkt het heel goed om vaste routines te hebben.

Ik voelde meteen meer energie

Ik wil weer meer schrijven en daarom begin ik elke dag met 30 minuten typen. De eerste keer dat ik dat deed, voelde ik al meteen zo veel energie!

Na 30 minuten schrijven ben ik ook weer gestopt. Dat is een experiment: niet doorgaan, maar stoppen, ook als ik nog genoeg energie heb om door te gaan. Het idee is dat je daardoor vooral de piek benut en niet de laatste restjes van je energie eruit gaat wringen.

Naast meer schrijven, wil ik ook meer leren: boeken lezen, podcasts luisteren en online trainingen volgen.

Elke keer als ik mijn groeiende stapel ’te lezen boeken’ zag liggen, voelde ik me moedeloos. Het kwam er steeds niet van om te lezen. Daarom heb ik leren opgenomen in mijn dag-structuur. Drie dagen per week eindig ik de werkdag met een half uurtje lezen/ luisteren/ kijken.

Je leest het goed, dat doe ik dus in werktijd. Niet `s avonds op de bank, want dan is heel mijn avond weg en ga ik in bed vaak nog nadenken (en dus niet slapen) over werk gerelateerde zaken.

Ik weet dat veel mensen vinden dat je dit soort dingen maar in je eigen tijd moet doen, maar hé, het zijn toch werk gerelateerde dingen die je wilt leren? Dan kan dat ook in werktijd.

En als je het dan in je vaste agenda-ritme opneemt, ga je het niet alleen willen lezen, maar het ook daadwerkelijk doen.

Het leuke aan mijn twee nieuwe routines, is dat ze zo lekker samenwerken: waar ik de ene dag over lees, kan ik de volgende dag over schrijven. Doordat ik mijn eigen ervaringen met hetgeen ik heb gelezen beschrijf, koppelen mijn hersenen de nieuwe informatie aan bestaande gedachten/kennis/gevoelens. Daardoor leer ik effectiever en hetgeen ik schrijf wordt rijker. 

In hoeverre is jouw agenda ingericht op je focus doelen? Heb je een structuur in de dag die je helpt om te doen waar je tegenop ziet, of wat je uitstelt? Vind het ritme waarin jij lekker werkt, neem grip op je eigen agenda!

 

Aandacht voor jezelf, voor je eigen lijf en aandacht voor medewerkers

3. Rustmomenten inlassen

Effectief werken lukt mij alleen als er ook rustmomenten zijn. Ik kan heel lekker knallen, maar als ik in de go-go-go-modus kom, dan kan ik zonder er erg in te hebben als een kip zonder kop werken. Dan produceer ik misschien wel veel, maar de kwaliteit wordt er niet beter op.

Veel leidinggevenden nemen niet de tijd en rust die zo belangrijk is voor ons mensen. Terwijl: wanneer we die tijd en rust wél nemen, we makkelijker eigenaarschap bij medewerkers creëren. Daarover lees je in dit artikel meer.

Voor mij werken simpele routines om prioriteit te geven aan mijn energie. De dag starten met een korte oefening om me bewust te zijn van mijn lijf, een wandeling tijdens de lunch en een ademhalingsoefening om 15:00 uur.

Vaste momenten waarop ik mijn hoofd ‘uit’ zet en rust neem

Wat werkt voor jou om rust te voelen en je energiehuishouding op peil te houden?

4. Prioriteren met een simpele vraag

Doordat ik weer heldere doelen heb, lukt het me makkelijker om keuzes te maken. En doordat mijn agenda voor een groot deel is ingericht om die doelen te behalen, werk ik al heel effectief. Maar ik ben natuurlijk niet alleen op de wereld.

Prioriteren blijft belangrijk, ook met een vaste routine. Tussen de vaste taken door, komen allerlei andere activiteiten en vragen.

Moet ik dit nu doen?

Een trucje dat een beetje op de achtergrond was verdwenen heb ik weer in het leven geroepen: gedurende de dag stel ik mezelf regelmatig de vraag MOET IK DIT NU DOEN? Waarbij ik elke keer de klemtoon op een ander woord leg: moet ik dit nu doen? Moet ik dit nu doen, moet ik dit nu doen, moet ik dit nu doen, moet ik dit nu doen?

Verrassend vaak is het antwoord op één van de vragen: nee. Door deze vraag bij elke nieuwe taak waaraan je begint te stellen, zal je bewuster en daardoor effectiever je werk doen.

Ga eens na wat er was gebeurd als je deze vraag de afgelopen week vaker had gesteld: moet ik dit nu doen? Was het antwoord dan telkens vijf keer ja?

Help je me mijn doel te realiseren?

Je leest dat meer schrijven en meer leren mijn nieuwe doelen zijn. Mijn hoofddoel heb ik nog niet genoemd. Het mooie is, dat jij me kunt helpen om dat doel te realiseren.

Mijn hoofddoel is het volgende: 15 leidinggevenden helpen om de leidinggevende te zijn die ze willen zijn in het Superkrachtenprogramma dat in november start.

Ben of ken jij iemand die wel meer eigenaarschap bij medewerkers wil creëren, maar waarbij dat in de praktijk niet altijd lukt? In het Superkrachtenprogramma leer je samen met andere leidinggevenden hoe je je eigen energie anders inzet en je organisatie zo inricht dat niet jij er altijd voor hoeft te zorgen dat het goed komt, maar medewerkers eigenaarschap nemen en daarmee superkrachten worden.

Bekijk het programma hier, of stuur het door naar iemand die jij het gunt om relaxter leiding te geven.

Mijn naam is Martine Veeger.

Ik help leidinggevenden om de leidinggevende te zijn die ze willen zijn. De meeste leidinggevenden willen namelijk wel coachend en faciliterend leidinggeven, maar in de praktijk lukt dat niet altijd.

Eigenaarschap bij medewerkers begint bij jezelf: het begint bij jou als leidinggevende.

Maar dat wil niet zeggen dat je in je eentje het wiel moet uitvinden.

Je vindt al mijn kennis en ervaring in het boek Superkrachten en in het Superkrachtenprogramma help ik leidinggevenden om hun eigen energie anders in te zetten en hun organisatie zo in te richten dat medewerkers eigenaarschap nemen en daarmee superkrachten worden.

Wil je vaker artikelen en video’s over eigenaarschap ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de weekmail.

Dit vind je misschien ook interessant

Verbinding met je lijf Oefening

Verbinding met je lijf Oefening

Aanwezig zijn Echt aanwezig zijn, dat lukt ons vaak niet goed. We zijn druk met van alles om ons heen en daardoor vergeten we naar ons eigen lijf te luisteren. Terwijl wanneer we wél naar ons eigen lijf luisteren, we vaak meer rust ervaren en daardoor betere keuzes...

Eigenaarschap creëren begint met in de spiegel kijken

Eigenaarschap creëren begint met in de spiegel kijken

Lees in dit interview voor ManagementBoek Magazine met Bert Peene hoe het volgens mij komt dat het zo veel organisaties maar niet lukt om voldoende eigenaarschap bij hun medewerkers tot stand te brengen. Eigenaarschap bij medewerkers begint bij jezelf: houd een...