Kiezen wat bijdraagt aan het bedrijfsresultaat met een logicaboom

Toen ik mijn boek schreef, had ik allerlei ideeën over wat erin moest komen. Daarnaast heb ik aan potentiële lezers gevraagd wat zij wilden lezen: ze brachten onderwerpen in die ik niet had bedacht om te beschrijven, omdat ze voor mij bijvoorbeeld heel vanzelfsprekend waren. Ook vroegen lezers om onderwerpen waarbij ik zelf de oplossing ook niet wist, waardoor ik op onderzoek uitging en zelf veel bijleerde.

Als ik alle onderwerpen die ik in de beginfase had, had opgepakt, dan was het boek nooit af gekomen. Was dat wel gelukt, dan had niemand het willen lezen, omdat het gewoonweg te veel was.

Ik moest kiezen

Vorige week schreef ik over hoe je ruimte creëert door sommige dingen niet meer te doen door naast een to-do lijstje ook een niet-meer-doen lijstje te maken.

In dit artikel deel ik met je hoe je keuzes maakt voor wat je dan wél doet.

Keuzes maken door antwoord te geven op één vraag

Om de juiste keuzes te maken voor mijn boek, gaf ik antwoord op deze vraag: hoe creëer je eigenaarschap, zodat medewerkers resultaten verbeteren en je als leidinggevende meer tijd en rust krijgt?

Alle onderwerpen die een antwoord gaven op die vraag, waren interessant om uit te werken. Alle andere onderwerpen niet. Dat was makkelijk kiezen.

Ik gebruikte als hulpmiddel de logicaboom.

Voor jou als leidinggevende kan deze boom helpen om te kiezen wat écht een bijdrage gaat leveren aan het bedrijfsresultaat.

Zoals je een boom snoeit, knip je ook takken weg bij de logicaboom, waardoor je beweuste focus keuzes maakt.

Een logicaboom geeft antwoorden op één belangrijke vraag. Voor jouw organisatie kan die vraag bijvoorbeeld zijn: ‘Hoe blijven we ook in de toekomst een gezonde organisatie?’

In de logicaboom beantwoord je de vraag door in verschillende takken alle mogelijke antwoorden te beschrijven, waarbij er hoofdantwoorden zijn, die zijn weergegeven met hoofdtakken, met daaraan deelantwoorden, die zijtakjes vormen.

Een hoofdtak is bijvoorbeeld: ‘effectief inzetten van materiaal’. Een zijtakje daarbij is het effectief inzetten van een bepaald type materiaal.

Kiezen door te snoeien

Zoals een echte boom moet ook een logicaboom regelmatig worden gesnoeid. Soms zijn antwoorden namelijk niet relevant meer en moeten ze eraf, en soms komen er nieuwe antwoorden bij.

Ik houd er zelf van om een boom te maken door voor elke tak een post-it te gebruiken, maar je kunt ook digitaal in allerlei programma’s een boom maken.

De boom geeft je overzicht in het oplossen van een specifiek probleem en je verzamelt snel en gestructureerd goede ideeën.

Doordat alles overzichtelijk is, kun je makkelijker samen prioriteiten stellen en keuzes maken.

Eigenaarschap bij medewerkers

Je kunt medewerkers benoemen als ‘eigenaar’ voor hoofdtakken, waarmee je hen verantwoordelijkheid geeft voor een groter geheel.

Maar soms kan het ook verstandig zijn om juist de focus te leggen op een zijtakje. Op die manier kun je stap voor stap een tak oppakken en zo na verloop van tijd de hoofdvraag beantwoorden.

Hoe je hetgeen waarvoor je medewerkers vraagt om eigenaarschap voor te nemen benoemt is essentieel. Dat kan maken dat ze juist graag eigenaarschap nemen, of niet. Daarover meer in deze video.

Mijn naam is Martine Veeger.

Ik help leidinggevenden om de leidinggevende te zijn die ze willen zijn. De meeste leidinggevenden willen namelijk wel coachend en faciliterend leidinggeven, maar in de praktijk lukt dat niet altijd.

Eigenaarschap bij medewerkers begint bij jezelf: het begint bij jou als leidinggevende. Maar dat wil niet zeggen dat je in je eentje het wiel moet uitvinden.

Je vindt al mijn kennis en ervaring in het boek Superkrachten en in het Superkrachtenprogramma help ik leidinggevenden om hun eigen energie anders in te zetten en hun organisatie zo in te richten dat medewerkers eigenaarschap nemen en daarmee superkrachten worden.

In de training Tijd en Rust voor Leidinggevenden ontdek je hoe je relaxter kunt leidinggeven.

Wil je vaker artikelen en video’s over eigenaarschap ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de weekmail.

Dit vind je misschien ook interessant

Ruimte maken om te groeien

Ruimte maken om te groeien

Als ik had geweten dat dit zou gebeuren, had ik ook een vóór foto gemaakt: een plaatje waarop je heel veel bruine sprietjes ziet en met goed zoeken een paar groene steeltjes ontdekt. Mijn vingers zijn niet zo groen, maar ik houd wel van plantjes en van lekker eten,...

Hierdoor wil ik mijn doel nóg sneller bereiken

Hierdoor wil ik mijn doel nóg sneller bereiken

Bepaal je doel Sinds oktober staren grote, lege ogen me elke dag aan en hoor ik deze vragen: Wat wordt je doel?Wat wil je?Welke keuzes maak je? Het zijn mijn eigen gedachten en de ogen van een Daruma pop die ik van een klant kreeg. Naar Japans gebruik kleur je één van...

Word jij ook vaak geleefd?

Word jij ook vaak geleefd?

We worden geleefd We worden vaak geleefd: allerlei klusjes komen op ons af en daardoor komen we nooit toe aan de echt belangrijke zaken. De prioriteitenmatrix, door president Eisenhower gebruikt en door Stephen Covey opgenomen in zijn managementboeken, helpt om wel te...