Wat is eigenaarschap? Wat heb je nodig om je eigenaar te voelen van een organisatiedoel? En wat maakt dat iemand ook eigenaarschap toont en verantwoordelijkheid pakt?
In deze podcast bespreek ik met Annemiek van Poppel hoe je als leidinggevende sturing geeft aan dit proces.
Annemiek begeleidt vrouwelijke projectleiders en leidinggevenden die alles geven maar hun team moeilijk in beweging krijgen. Ze leert hen om te sturen vanuit vertrouwen zodat het team weer eigenaarschap en verantwoordelijkheid pakt.
Mijn naam is Martine Veeger.
Ik help leidinggevenden om de leidinggevende te zijn die ze willen zijn. De meeste leidinggevenden willen namelijk wel coachend en faciliterend leidinggeven, maar in de praktijk lukt dat niet altijd.
Eigenaarschap bij medewerkers begint bij jezelf: het begint bij jou als leidinggevende.
Maar dat wil niet zeggen dat je in je eentje het wiel moet uitvinden.
Je vindt al mijn kennis en ervaring in het boek Superkrachten en in het Superkrachtenprogramma help ik leidinggevenden om hun eigen energie anders in te zetten en hun organisatie zo in te richten dat medewerkers eigenaarschap nemen en daarmee superkrachten worden.
Wil je vaker artikelen en video’s over eigenaarschap ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de weekmail.

Deze artikelen vind je misschien ook interessant
Waarom je als leidinggevende moet uitspreken wat je belangrijk vindt
Wat gebeurt er als jij als leidinggevende niet duidelijk bent over wat jij belangrijk vindt? Waarom zou je team er dan mee aan de slag gaan?
Check deze korte video over de kracht van zeggen wat je wilt.
Wat doe je met irritant gedrag van anderen?
Een lege wc-rol op de wasbak in plaats van in de prullenbak…. grrrrr…. super irritant!
Wil je weten wat dat te maken heeft met de irritatie van leidinggevenden bij hun medewerkers, lees dan verder.
Hoe zet je medewerkers in de juiste positie om eigenaarschap te nemen?
Wil je weten hoe je medewerkers echt eigenaarschap kunt laten nemen? Dit artikel laat zien hoe je ze de juiste ruimte en verantwoordelijkheid geeft zonder ze te overbelasten. Het draait om het stellen van duidelijke prioriteiten, het bieden van steun en wanneer jij als leidinggevende moet ingrijpen. Zo ontstaat een omgeving waarin medewerkers niet afwachten, maar zelf in actie komen. Benieuwd hoe je dit kunt doen? Lees verder!