Waarvoor wil je dat medewerkers eigenaarschap nemen? Voor welke doelen wil je dat ze verantwoordelijkheid nemen, waarover moeten medewerkers zich ontfermen?
In veel organisaties is onduidelijkheid over de organisatiedoelen. Hoe meer ruis hierover ontstaat, hoe moeilijker het voor medewerkers is om eigenaarschap te nemen. Iets wat niet concreet is, kun je niet vastpakken, daar kun je je niet over ontfermen.
Wanneer in het managementteam verschillende opvattingen zijn over wat belangrijk is, gaan medewerkers zwemmen. Als de ene leidinggevende A zegt en de andere zegt B, voelt een medewerker zich vrij om te kiezen tussen die twee. Of, omdat het managementteam niet duidelijk is, kiest de medewerker
een heel eigen doel: C. Zonder focus ben je als leidinggevende stuurloos en is de kans groot dat jij en je medewerkers als een kip zonder kop allerlei brandjes gaan blussen, in plaats van een helder doel nastreven.
Het behalen van resultaten is geen hocus pocus, maar focus, focus. Medewerkers hebben houvast nodig en dat kun jij als leidinggevende geven.
Bekijk onderstaande video en begrijp met welke doelen jouw organisatie echt het verschil kan maken en hoe je deze doelen zo formuleert dat medewerkers
eigenaarschap zullen nemen.
Voorkom de tien grootste fouten die ik leidinggevenden de afgelopen jaren heb zien maken. Ik hoop dat jij van hun fouten leert en je de juiste doelen formuleert waarmee medewerkers aan de slag kunnen.
Workshop, keynote of training over eigenaarschap?
Martine Veeger
Spreker, trainer en coach voor leidinggevenden die eigenaarschap bij medewerkers willen vergroten.
Wil je één-op-één coaching, een keynote of workshops bij een event of een training met je MT?
Maak een vrijblijvende afspraak via deze link.
Dit vind je misschien ook interessant
Wat is eigenaarschap? Wat doen medewerkers die eigenaarschap nemen?
Wat is eigenaarschap? Wat doen medewerkers die eigenaarschap nemen? Als de betekenis van eigenaarschap duidelijker is, wordt het makkelijker om eigenaarschap bij medewerkers te vergroten.
Hoe creëer je weerstand?
Vaak willen we geen weerstand. Maar als je aan de top van de organisatie staat en alleen maar ja-knikkers om je heen hebt verzameld, dan is het flink mis. Geen weerstand = geen eigenaarschap.
Hoe ga je om met weerstand?
Als mensen niet meegaan in onze plannen, als ze weerstand vertonen, dan gaan we vaak overtuigen, trekken en sleuren. Met als gevolg dat medewerkers hun hakken alleen maar dieper in het zand zetten.
Wat dan wel? Hoe ga je om met weerstand?