Als de betekenis van eigenaarschap duidelijker is, wordt het makkelijker om eigenaarschap bij medewerkers te vergroten.
Definitie eigenaarschap
Wat is eigenaarschap? Wat doen medewerkers die eigenaarschap nemen?
Om het begrip eigenaarschap te duiden, gebruik ik graag de definitie van Pieter van der Haak, auteur van onder andere het boek Wie zorgt dat het goed komt? Hij beschrijft het verschil tussen je verantwoordelijk voelen en verantwoordelijkheid nemen. Iemand die zich wel verantwoordelijk voelt, maar als het misgaat naar de boze buitenwereld gaat wijzen, vertoont geen eigenaarschap.
Ook al voelde die persoon misschien wel verantwoordelijkheid, diegene ontfermde zich er niet over. Van der Haak zegt daarom: eigenaarschap is jezelf ergens over ontfermen en er de volledige verantwoordelijkheid voor nemen. Aan deze definitie voeg ik toe waarvoor medewerkers eigenaarschap nemen.
Je wilt als leidinggevende namelijk dat ze zich verantwoordelijk voelen en zich ontfermen over dat wat echt het verschil gaat maken voor de organisatie:
de operationele doelen. Daarmee is de definitie voor eigenaarschap bij voor mij de volgende:
Eigenaarschap bij medewerkers betekent dat medewerkers zich ontfermen over de operationele organisatiedoelen. Ze nemen de volledige verantwoordelijkheid om die doelen te realiseren.
Bron: Haak, Pieter van der (2018). Wie zorgt dat het goed komt? Business Contact.
In deze video vertel ik je meer over het begrip eigenaarschap.
Workshop, keynote of training over eigenaarschap?
Martine Veeger
Spreker, trainer en coach voor leidinggevenden die eigenaarschap bij medewerkers willen vergroten.
Wil je één-op-één coaching, een keynote of workshops bij een event of een training met je MT?
Maak een vrijblijvende afspraak via deze link.
Dit vind je misschien ook interessant
Hoe bepaal je operationele doelen? Voor welke doelen willen medewerkers eigenaarschap nemen?
Wat is eigenaarschap? Wat doen medewerkers die eigenaarschap nemen? Als de betekenis van eigenaarschap duidelijker is, wordt het makkelijker om eigenaarschap bij medewerkers te vergroten.
Hoe creëer je weerstand?
Vaak willen we geen weerstand. Maar als je aan de top van de organisatie staat en alleen maar ja-knikkers om je heen hebt verzameld, dan is het flink mis. Geen weerstand = geen eigenaarschap.
Hoe ga je om met weerstand?
Als mensen niet meegaan in onze plannen, als ze weerstand vertonen, dan gaan we vaak overtuigen, trekken en sleuren. Met als gevolg dat medewerkers hun hakken alleen maar dieper in het zand zetten.
Wat dan wel? Hoe ga je om met weerstand?