Tijd en rust voor leidinggevenden

Hoe vaak ben jij aanwezig op de werkvloer? En dan bedoel ik niet dat je bij een overleg bent, of in de kantine zit, maar echt daar waar het gebeurt: in de winkel, in de klas, in het pakhuis, in het callcenter, aan de lopende band. Op het moment dat het gebeurt: dus ook tijdens de nachtdienst en in de ochtendspits. Hoe vaak lukt dat jou? Hoe vaak lukte het voor corona en hoe vaak lukt het je nu?

Verbinding met medewerkers

Dat is een belangrijke vraag, want als je veel in contact bent met medewerkers en vaak ziet hoe ze hun werk doen en wat reacties van klanten zijn, maak je verbinding met medewerkers: je begrijp hun werk en zij zien jou, waardoor je benaderbaar bent.

Misschien denk je nu: ‘maar Martine, bovenaan dit artikel staat ‘tijd en rust voor leidinggevenden’, ik dacht dat je me ging vertellen hoe ik minder druk kon zijn? Als ik op de werkvloer moet zijn, houd ik helemaal geen tijd meer over: een rondje op de werkvloer zorgt zelfs voor extra werk, want dan spreken medewerkers me aan en kom ik met een hele to-do-lijst terug op kantoor’. Dat klopt, maar is dat niet jouw werk als leidinggevende: ervoor zorgen dat mensen op de werkvloer hun werk goed kunnen doen? Daar wordt immers het geld verdiend, daar ligt het bestaansrecht van je organisatie.

Druk-druk-druk

Leidinggevenden worden zo opgeslokt door vergaderingen en administratieve onzin, dat ze geen tijd meer hebben om te doen wat ze zouden moeten doen; ervoor zorgen dat medewerkers op de werkvloer hun werk naar behoren kunnen doen. Ze rennen van hot naar her en daarom zijn ze er met hun hoofd vaak niet bij. Terwijl de verbinding tussen je hoofd en je lijf zo belangrijk is om een goede leidinggevende te kunnen zijn. Daarom heb ik een uitgebreid artikel geschreven hoe je tijd en rust krijgt om (mentaal) aanwezig te zijn.

In het artikel lees je hoe je tijd en rust ktijgt door minder te doen, hoe je wat je wél doet goed doet. En hoe je (mentaal) aanwezig bent.

Wil je dat artikel ontvangen? Vul dan hier je emailadres in, dan zorg ik ervoor dat je het artikel heteen in je mailbox krijgt.

Deze artikelen vind je misschien ook interessant

Betrokkenheid medewerkers vergroten

Betrokkenheid medewerkers vergroten

Veel leidinggevenden die ik coach zijn druk-druk-druk. Ze hebben moeite om überhaupt binnen schappelijke uren hun werk af te krijgen en zien niet hoe ze daarbovenop ook nog een verandering in hun organisatie moeten bewerkstelligen. Ze willen wel eigenaarschap bij medewerkers creëren, maar in de waan van de dag gaat altijd iets anders voor en ze kunnen geen enkele taak neerleggen, want dan stort de boel in elkaar.
Lees hoe je meer rust en tijd krijgt, zodat je ruimte krijgt om eigenaarschap bij medewerkers te creëren.

Betere besluiten en meer eigenaarschap

Betere besluiten en meer eigenaarschap

Veel leidinggevenden die ik coach zijn druk-druk-druk. Ze hebben moeite om überhaupt binnen schappelijke uren hun werk af te krijgen en zien niet hoe ze daarbovenop ook nog een verandering in hun organisatie moeten bewerkstelligen. Ze willen wel eigenaarschap bij medewerkers creëren, maar in de waan van de dag gaat altijd iets anders voor en ze kunnen geen enkele taak neerleggen, want dan stort de boel in elkaar.
Lees hoe je meer rust en tijd krijgt, zodat je ruimte krijgt om eigenaarschap bij medewerkers te creëren.