Gelukkige medewerkers en meer winst

Alle perspectieven in beeld

Ben je benieuwd hoe je voor gelukkige medewerkers en meer winst kunt zorgen? Bekijk dan deze twee organisatievoorbeelden en ontdek hoeveel laaghangend fruit jij in je organisatie wellicht misloopt.

Organisatie A

In organisatie A kijken directeur en stafmedewerker vanuit hun kantoor naar de werkvloer waar zij veel fruit zien hangen. Ze zien kans om dit fruit te plukken en huren een hoogwerker in, waardoor al het van boven zichtbare fruit wordt geplukt. Een flinke omzet, ze zijn blij met de winst.

Organisatie B

In organisatie B gaat de directeur met de stafmedewerker naar de werkvloer en bespreekt de verschillende opties. Er is eigenaarschap bij de medewerker. Deze voelt zich gewaardeerd. Doordat vanaf de werkvloer het laaghangende fruit wordt gezien, is er meer fruit geplukt én door de aangedragen oplossing zijn de kosten veel lager.

Is jouw organisatie vergelijkbaar met organisatie A of B? Ik hoop dat je in een organisatie zoals organisatie B werkt. In die organisatie zijn de mensen namelijk het meest gelukkig en wordt de meeste winst gemaakt. Maar de kans is groot dat je in een organisatie zoals A werkt en niet eens bewust bent van de mogelijkheden die organisatie B benut.

Hoeveel laaghangend fruit heb je in jouw organisatie onbewust gemist?

Wat we niet zien, missen we niet. In het voorbeeld hebben de directeur en stafmedewerker van organisatie A vanuit hun perspectief geen zicht op het laaghangende fruit. Ze hebben geen idee wat ze gemist hebben. Als ze hun medewerkers hadden bevraagd, hadden ze het geweten.

In een onderzoek*1 zei 38% van de ondervraagde medewerkers uit verschillende organisatie dat directies in Nederland te weinig initiatief nemen om de mening van het personeel te horen. Hoe vaak bekijk jij vanuit medewerkersperspectief naar jouw organisatie? Weet je of het laaghangende fruit in jouw organisatie wordt geplukt?

Welke dure maatregelen hadden makkelijker en goedkoper gekund?

Mensen op de werkvloer zien vanuit hun perspectief niet alleen laaghangend fruit, ze komen ook tot andere oplossingen. Uit een onderzoek*2 blijkt dat 78% van de bedrijven met hoge scores op het gebied van innovatie aangeeft vaak tot zeer vaak gebruik te maken van interne inspiratiebronnen. Bij bedrijven met minder hoge innovatie scores, is dat slechts 33%.

Zijn de investeringen die jouw organisatie de afgelopen jaren heeft gedaan bekeken vanuit het perspectief van de werkvloer? Wordt de kennis en praktische ervaring van medewerkers benut om te innoveren en continu te verbeteren?

Elk perspectief in beeld

Wil je weten hoe het komt dat we in organisaties vaak voornamelijk vanuit het perspectief van directie en stafleden kijken en wat jij zelf kunt doen om dat te veranderen?

Klik op de link hieronder, dan komt het volledige artikel jouw kant op.