Waarom je als leidinggevende moet uitspreken wat je belangrijk vindt

Kinderen die vragen worden overgeslagen? Echt niet.

Ik denk dat mijn dochter een jaar of zes was. We waren bij de bakker waar we elke week kwamen. Nadat ik het brood had afgerekend, kreeg zij daar meestal een chocolaatje.

Op een dag liep ik al richting de uitgang, en ik zag de paniek in haar ogen: ze had nog niets gekregen. Ze vroeg heel netjes aan de bakker: “Mag ik alsjeblieft een chocolaatje?” En ik hoorde mezelf automatisch zeggen:
“Kinderen die vragen worden overgeslagen.”

Gelukkig reageerde de vrouw achter de toonbank anders. Ze zei:
“En kinderen die zwijgen zullen nooit wat krijgen.”
En ze gaf mijn dochter het chocolaatje.

Die zin is me altijd bijgebleven. Wat een mooie les. Waarom zouden kinderen eigenlijk niet mogen vragen wat ze willen? Vragen betekent niet dat je het altijd krijgt, maar het is juist zó goed om je uit te spreken.

Vanaf dat moment ben ik dat zinnetje nooit meer gaan gebruiken. Sterker nog: ik ben het actief gaan omdraaien. Ik moedig aan om te zeggen wat je nodig hebt. Thuis, op je werk, overal.

En natuurlijk geldt dat net zo goed voor volwassenen. Weten de mensen in jouw omgeving eigenlijk wat jij nodig hebt om goed te kunnen werken, om je werkdag fijn te maken, om tot je recht te komen?

Of… houd je je stil, in de hoop dat iemand anders het wel ziet?

Weten mensen waaraan jij leidinggeeft wat je van ze wil? Als jij meer gaat vertellen wat je graag wenst, is de kans groter dat er invulling aan gegeven wordt. En medewerkers zullen zélf ook duidelijker gaan vertelen wat ze zelf belangrijk vinden. 

In onderstaande video vertel ik je (ongeveer) wat je net gelezen hebt 🙂

Wil je een lezing, keynote of inspiratiesessie over eigenaarschap?

Martine Veeger

Martine Veeger

Ik geef interactieve sessies en keynotes over eigenaarschap waarin we samen onderzoeken hoe je als organisatie echt stappen kunt zetten. Geen abstracte theorie, maar herkenbare voorbeelden, humor en praktische inzichten.

Ben je op zoek naar een spreker over eigenaarschap? Maak een vrijblijvende afspraak via deze link.

Ik denk graag met je mee over een lezing, sessie of teamdag die past bij jullie organisatie.

Dit vind je misschien ook interessant

Wat doe je met irritant gedrag van anderen?

Wat doe je met irritant gedrag van anderen?

Een lege wc-rol op de wasbak in plaats van in de prullenbak…. grrrrr…. super irritant!

Wil je weten wat dat te maken heeft met de irritatie van leidinggevenden bij hun medewerkers, lees dan verder.

Hoe zet je medewerkers in de juiste positie om eigenaarschap te nemen?

Hoe zet je medewerkers in de juiste positie om eigenaarschap te nemen?

Wil je weten hoe je medewerkers echt eigenaarschap kunt laten nemen? Dit artikel laat zien hoe je ze de juiste ruimte en verantwoordelijkheid geeft zonder ze te overbelasten. Het draait om het stellen van duidelijke prioriteiten, het bieden van steun en wanneer jij als leidinggevende moet ingrijpen. Zo ontstaat een omgeving waarin medewerkers niet afwachten, maar zelf in actie komen. Benieuwd hoe je dit kunt doen? Lees verder!

Zeggen is niet hetzelfde als doen

Zeggen is niet hetzelfde als doen

We zeggen het zo vaak: “Vanaf nu ga ik het anders doen.” Maar waarom blijven we dan toch hangen in oud gedrag?
In dit artikel laat ik zien waarom zeggen en willen nog lang niet hetzelfde is als doen en hoe dit ons leiderschap en het eigenaarschap in teams kan blokkeren. Met een herkenbaar voorbeeld en concrete inzichten om vandaag nog verschil te maken.