Wat doe je met irritant gedrag van anderen?

Wc-rollen op de wasbak (in plaats van in de prullenbak)

Bij ons thuis denken ze bij het laatste nooit: “Ach, de ander redt zich wel.” Er wordt keurig netjes een nieuwe toiletrol opgehangen. Heel verantwoord.

Maar wat gebeurt er vervolgens met het lege rolletje?

Misschien herken je dit: het lege rolletje gaat níét in de prullenbak. Nee, dat belandt op het wastafeltje, precies boven de prullenbak. En ik denk dan altijd: “Zo moeilijk kan het toch niet zijn?” Maar blijkbaar ís het dus wel moeilijk om dat rolletje in de prullenbak te gooien. 

En terwijl ik daar op de wc  me zat te irriteren aan mijn huisgenoten, moest ik denken aan de sessie die ik die middag aan leidinggevenden had gegeven.

Ik had de leidinggevenden verteld:
Als medewerkers geen eigenaarschap nemen, dan kun je wel zeggen: “Jullie nemen geen eigenaarschap.” Je kunt je er aan irriteren, maar het helpt veel meer om te kijken: wat doe ík waardoor het logisch is dat die ander geen eigenaarschap neemt? Wat in mijn gedrag bevordert of versterkt dat zij niet doen wat ik eigenlijk graag wil dat ze doen?

En daar stond ik dus, weer kijkend naar dat rolletje op de wasbak. En ik dacht: Hmm… wat doe ík waardoor zij dat ding niet gewoon in de prullenbak gooien?

Wil je weten wat ik heb gedaan en hoe dat uitpakte? Check de video.

Wil je een workshop over eigenaarschap in jouw organisatie?

Martine Veeger

Martine Veeger

Spreker, trainer en coach op het gebied van eigenaarschap.

Neem contact op voor een keynote of workshop waarin leidinggevenden op een leuke manier ervaren wat zij zelf kunnen doen om eigenaarschap bij medewerkers te vergroten. Maak een vrijblijvende afspraak via deze link.

Dit vind je misschien ook interessant

Hoe zet je medewerkers in de juiste positie om eigenaarschap te nemen?

Hoe zet je medewerkers in de juiste positie om eigenaarschap te nemen?

Wil je weten hoe je medewerkers echt eigenaarschap kunt laten nemen? Dit artikel laat zien hoe je ze de juiste ruimte en verantwoordelijkheid geeft zonder ze te overbelasten. Het draait om het stellen van duidelijke prioriteiten, het bieden van steun en wanneer jij als leidinggevende moet ingrijpen. Zo ontstaat een omgeving waarin medewerkers niet afwachten, maar zelf in actie komen. Benieuwd hoe je dit kunt doen? Lees verder!

Zeggen is niet hetzelfde als doen

Zeggen is niet hetzelfde als doen

We zeggen het zo vaak: “Vanaf nu ga ik het anders doen.” Maar waarom blijven we dan toch hangen in oud gedrag?
In dit artikel laat ik zien waarom zeggen en willen nog lang niet hetzelfde is als doen en hoe dit ons leiderschap en het eigenaarschap in teams kan blokkeren. Met een herkenbaar voorbeeld en concrete inzichten om vandaag nog verschil te maken.